"נקודת מוצא" – 100 שנה לגרטרוד קראוס

gertrud_pict1

מופע רב-תחומי ותערוכה בחלל גלריה לאמנות, 2003.

תיאטרון ארמא מעלה הפקה חדשה בשם "נקודת מוצא". ההפקה משלבת תחומי אמנות שונים ומתחקה אחר עבודותיה של גרטרוד קראוס, יוצרת מובילה ו"אחרת", בתקופה שהייתה מלאת השראה אמנותית.

גרטרוד קראוס אשר נולדה באוסטריה בשנת 1903, מהווה סמל ודוגמה לאמנית אשר שילבה אידיאולוגיה ואמנות, נחישות ואמונה בצדקת דרכה. היא הייתה הנציגה של המחול האקספרסיוניסטי החדשני. אמנית טוטאלית אשר עסקה גם בציור, פיסול ומוסיקה. סיפור חייה המאלף, משקף את רוח האמן האוניברסאלי, אשר אמנותו שוברת מסגרות ומוסכמות ומחברת בין אנשים. גרטרוד קראוס חייתה ויצרה באוסטריה ובגרמניה משנת 1903 ועד 1935, שנת עלייתה לישראל. בישראל המשיכה ליצור, ללמד ולהשפיע על אמנים ויוצרים רבים עד יום מותה ב- 1977. מורשתה האמנותית משפיעה על אמנים עד היום.

גרטרוד קראוס הביאה איתה לישראל השראה בינלאומית מתקופה רבת-תהפוכות ושינויים, בין שתי מלחמות העולם. על הפרק עמדו; שינוי הסדר העולמי, כלכלה מרוסקת וזוועות המלחמה, אשר מצאו ביטוי נרחב בזרמי אמנות מגוונים שקמו אז והתוו את הדרך לאמנות חדשה ואחרת.
הייתה זו תחילתו של עידן המודרניזם, שכלל זרמים שונים כמו הבאוהאוס (מיז ון-דר-רוהה, ולטר גרופיוס), הסגנון הבינלאומי (לה קורבוזיה), דאדא (הוגו בל, טריסטן צרה, מרסל דושן, מרסל ינקו), דה-סטייל או הניאו-פלאסטיות (ריטפלד, מונדריאן), הצילום האמנותי (מאן-ריי, אנסל אדמס), אר-דקו, סוריאליזם (דאלי, מירו), פיסול בזרימה חופשית (ברברה הפוורת), אמנות מופשטת ותנועת הקונסטרוקטיביזם (פבזנר, ברנקוזי), הכתיבה המודרניסטית (ג'יימס ג'ויס, פרנץ קפקא, ת.ס. אליוט), מוסיקת הג'אז (שאף השפיעה על יוצרי מוסיקה קלאסית כמו רוול, סטרווינסקי, שוסטקוביץ' וברטוק), מוסיקה אטונאלית (ארנולד שנברג) והראינוע (מטרופוליס) שהפך לקולנוע. אין ספק שזוהי תקופה מרתקת מבחינת יצירה אמנותית בתחומים השונים, תקופה של שינוי ומהפך.

גרטרוד קראוס מהווה עבורנו "נקודת מוצא", ממנה אנו נשאבים לתוך תקופה מלאת תהפוכות חברתיות ותרבותיות בתחילתה של המאה העשרים. היום, כמאה שנה אחרי, עם תחילתה של המאה העשרים ואחת, נדמה שבתחומים מסוימים " אין חדש תחת השמש…". בישראל, אנו נמצאים במצב מתמיד של "בין מלחמות", כלכלה מנופצת, אבטלה, הבדלי מעמדות, פערים חברתיים וכלכליים שהולכים ומעמיקים, שנאת חינם ואיבוד ערכים אנושיים. מבט על האמנות שנעשתה במאה ועשרים, מראה שהמגמות האמנותיות נעשו דוגמאטיות פחות ופתוחות יותר לשינויים. האמנות העכשווית הייתה לנושא מורכב עקב שאלות שעלו כמו: מהי אמנות? מי יכול והאם בכלל ניתן לשפוט או לבקר אותה? שאלות אלו מובילות אותנו לשאול שאלות נוספות כמו: לאיזה כיוונים הולכת האמנות של המאה העשרים ואחת? מהי ההשפעה של התהליכים הפוליטיים- חברתיים שמתחוללים כעת, על האמנות הנוצרת? אם בכלל…

הפרויקט (הפקה/מופע/הצגה) "נקודת מוצא", שואף לעשות את החיבור בין יצירתה של גרטרוד קראוס והתקופה המודרניסטית, על זרמיה השונים באמנות, ולסגור מעגל עם התקופה הנוכחית בה מיוצגים האדריכלות הפוסט מודרנית, אמנות המיצב והמיצג, אמנות האדמה, מוסיקת העולם, תיאטרון פיזי, תיאטרון מחול ותיאטרון לחלל נתון. אנו רוצים ליצור יצירה חדשה אשר תחבר בין תחומי האמנות השונים ותזכך אותם למכלול של יצירה אחת, תוך סגירת מעגל מאה שנה אחרי תחילת המודרניזם. אנו כאמנים יוצרים, מזדהים עם גרטרוד קראוס כאמנית בינלאומית, שהחליטה דווקא לעלות לישראל ולהמשיך כאן את דרכה האמנותית, למרות הצלחותיה בחו"ל. כמו-כן, הזיקה החזקה בין המצוקות החברתיות, הפוליטיות והכלכליות בתקופה שבין שתי מלחמות העולם, לבין התקופה בה אנו נמצאים היום (לפני מלחמת עולם שלישית? או שמא היא כבר החלה…), מרתקת אותנו וממלאת אותנו בהשראה אמנותית. יש לנו צורך עז להגיב באמנות המגויסת לביטוי מצוקותינו ומחשבותינו, כאזרחי הארץ והכפר הגלובאלי, נוכח האנרגיה הרעה, השחיתות ושפיכות הדמים המשתלטת על העולם.

gertrud_pict4

תיאטרון ארמא ובשיתוף אמנים מוכרים בתחומם מאוסטריה, גרמניה וישראל, יעלה את הפרויקט "נקודת מוצא" אשר ישלב את תחומי האמנות השונים כמו תיאטרון,מחול, שירה, מוסיקה, אמנות פלאסטית, וידאו-ארט ועיצוב תאורה ייחודי. המופע יתרחש בתוך אינסטליישן המורכב מזירה בנויה עץ בהשראת קווי פסנתר, זירה דינאמית אשר החלל שלה משתנה על-יד היפוך הקווים האנכיים והאופקיים תוך שימוש מפתיע בתאורה המשולבת בקונסטרוקציה. סביב הזירה תעוצב תערוכת עבודות ציור ,פיסול ועיצוב שונים (על-ידי אמני כפר האמנים עין-הוד). בתוך הזירה תתקיים ההתרחשות התיאטרלית – רב-תחומית. בזמן שהמופע אינו מתקיים , תמשיך הזירה לשמש כחלק מהאינסטליישן עצמו (הקרנת וידאו-ארט, מוסיקה ואמצעי תצוגה שונים)וכחלק בלתי נפרד מהתערוכה שמסביבה.

gertrud_pict2

הזירה הסגורה, כמוה כמעגל הזמן וההיסטוריה החוזרת על עצמה, נולדת ומתה מחדש. המופע יהיה מורכב מקטעים שונים ("נמברים" כביכול) אשר נקודת המוצא של כל אחד מהם יהיה לקוח או ממשפט, תנועה, אימג', מוסיקה, תלבושת או מתפאורה שגרטרוד קראוס השתמשה בה בעבודותיה המגוונות. מנקודות מוצא אלו, נצא לבניית קטעים שונים המשלבים ומגלמים בתוכם את תחומי האמנות השונים שציינו קודם, ובהשראת התקופה המודרניסטית והתקופה הנוכחית, כל-זאת על-פי תפישתנו האמנותית. המופע הוא מעין- קברט-קרקס-תיאטרון , המשתמש בשפות אמנותיות שונות ומשלב בין התנועתי, מוסיקלי, פלאסטי, ויזואלי וטקסטואלי . את כל הקטעים תחבר דמות גרוטסקית-פואטית, בין בופון לליצן אשר תשמש כביכול בדמות ה"מיסייה רויאל".

"הכוריאוגרף אינו רק רקדן. יתכן ולפעמים אינו בכלל רקדן. להיות כוריאוגרף פירושו להיות במאי, מוסיקאי, משורר, צייר ואדריכל בעת ובעונה אחת…"
( גרטרוד קראוס).

תמונות נבחרות מתוך מופע תיאטרון ארמא :

gertrud_pict3

מאת ליסה ג'יקובסון, תיאטרון ארמא' 2003.