מוזיאון ינקו דאדא

דאדא יש רק אחד!

אם אתם רוצים לדעת מה הוביל להקמתו של כפר האמנים עין הוד, לכו אל המקורות האמנותיים של הכפר – אל מוזיאון ינקו דאדא.
כאן תוכלו ללמוד על הרוח המהפכנית, המרדנית והמסעירה שפעמה בלבבות של מייסדי עין הוד, כולם חברי תנועת ה"דאדא".

המוזיאון הוקם בשנת 1983 כדי להציג ולשמר את יצירתו של האיש שבלעדיו ספק אם כפר האמנים עין הוד היה קם – הצייר והאדריכל מרסל ינקו (1984-1895).
ינקו הוביל ב-1953 קבוצה של אמנים מהפכנים, ויחד הם הקימו כפר אמנים שיממש את חזונם האמנותי: ליצור סביבה תומכת ופורה ליוצרים.
זמן קצר לפני מותו של ינקו, הקימו חבריו ומוקיריו בניין אבן של שתי קומות, שבו שוכן עד היום מוזיאון ינקו דאדא.

במוזיאון ינקו דאדא יש חמישה חללי תצוגה שמארחים תערוכות ופעילויות לכל המשפחה. בתצוגת הקבע מוצגות יצירותיו של ינקו, חתן פרס ישראל לציור, לאורך שבעים שנות יצירה.
בגלריה באכסדרה מוצגות תערוכות מתחלפות של אמנים צעירים ופרויקטים ייחודיים.

בגלריה התחתונה מוצגות תערוכות מתחלפות של אמנות עכשווית. הבור הוא חלל לתצוגות וידיאו-ארט מתחלפות; והמעבדאדא הוא מרכז יצירה חווייתי לילדים מגיל ארבע, עם פינות עבודה ויצירה לקטנים וגדולים שבהם חווים את התפיסה האמנותית של תנועת הדאדא.

כעשרים תערוכות של אמנות ישראלית/בינלאומית עכשווית מוצגות במוזיאון ינקו דאדא מדי שנה, מכל תחומי האמנות. צוות המוזיאון עורך סיורים מודרכים לקבוצות בחללי התצוגה ובסמטאות עין הוד (בשפות עברית, אנגלית, רוסית וערבית); פעילויות העשרה חינוכיות לילדי גנים ולתלמידי בתי ספר יסודיים ותיכוניים; ימי כיף/גיבוש שכוללים מפגשים עם אמני עין הוד והשתתפות בסדנאות יצירה; ואירועים מיוחדים אחרים (עד מאה משתתפים) במוזיאון ובמרפסת המשקיפה לים.

מי היה מרסל ינקו?

מרסל ינקו, מייסד כפר האמנים עין הוד וחתן פרס ישראל לציור לשנת התשכ"ז, היה צייר ואדריכל יליד רומניה, 1895. הוא הקים בצעירותו עם כמה מחבריו את קבוצת "האמנים הרדיקלים", לימים תנועת הדאדא, שהיתה תנועה פורצת דרך ומהפכנית אשר התריסה נגד הסדר הקיים וביקשה לשבור מוסכמות באמנות, בספרות ובשירה.

ינקו נמלט מאירופה ב-1941, עבד כאדריכל בעיריית תל אביב, ואחרי הקמת המדינה שימש יועץ לאיתור מקומות המתאימים להקמת פארקים לאומיים, במשרד ראש הממשלה דוד בן גוריון.
כך, באחד ממסעותיו בארץ, הגיע אל חורבות הכפר הערבי הנטוש עין חוד, והצליח לשכנע את הרשויות לאשר את הקמתו של כפר אמנים במקום.
לאורך כל חייו היה ינקו המנהיג הלא מעורער של עין הוד, איש נערץ שעמד בראש חבורת אמנים שמחה ויצירתית, עד שהלך לעולמו ב-21 באפריל 1984.

מוזיאון ינקו דאדא www.jancodada.co.il

שעות פתיחה:

שני – שבת : 11:00-14:00

או בהזמנה מראש  04-9842350



דמי כניסה:
מבוגר – 28 ש"ח
אזרח ותיק – 14 ש"ח (בהצגת תעודה ישראלית)
 ילדים עד גיל 18- 14 ש"ח   \ סטודנט, חייל – 14 ש"ח


  

פעילות במעבדאדא (כולל כניסה למוזיאון):

בהזמנה מראש
ילד – 35 ש"ח
מבוגר -28 ש"ח

להזמנת סיורים מודרכים לקבוצות (במוזיאון ובכפר) ואירועים מיוחדים:
טל': 04-9842350
[email protected]
נגיש לנכים, עם מעלון ושירותים מותאמים

קח אותי לשם