"כאילו חיכו לנו אלף שנים - מקום מפלט" מקבץ תערוכות חדש בגלריה עין הוד

פתיחה: שבת 23.9.23 בשעה 12:00, הכניסה חופשית. אירוע הפתיחה כולל תקלוט, פופאפ של מסעדת "פיגם" וחוויה רב חושית: עבודת אוזניות בגלריה

תערוכה קבוצתית באגף לאמנות עכשווית. דימוי: אנה איילת אפל
תערוכה קבוצתית. דימוי: יונתן בלום

מקבץ תערוכות חדש בגלריה לאמנות בעין הוד עוסק במתח שבין מקום מפלט למקום שנפלטו ממנו, ומציג לראשונה את אוסף האמנות של ארכיון עין הוד

פתיחה: שבת 23.9.23 בשעה 12:00
+ תקלוט ופופ-אפ של מסעדת "פיגם" במרפסת הגלריה
 + חוויה רב חושית – עבודת אוזניות, עיצוב סאונד: מיכל בן ענת
הכניסה חופשית!

"כאילו חיכו לנו אלף שנים – מקום מפלט"
גלריה 2 לאמנות עכשווית

בהשתתפות: בהשתתפות: ארז אוזן, אנה איילת אפל, בתיה איזנוסר ג'אנקור, סאלח אלקרא, מתן בן טולילה, יוסי וקסמן, גיא סער רוסו, עוזי עמרני, חיימי פניכל, לילך פלד צ'רני, ענת רוזנסון בן-חור, טליה שאנון מוזס, תמר שפר, דניאלה שריה, אמיר תומשוב, תמרה תורג'מן.
מיצב חוץ: סאהר מיעארי
מיצב "מפה מודרכת 1:1": לידה שרת מסד, בית תרבות
אוצרת: צאלה קוטלר הדרי

שנות ה-50 וה-60 בעין הוד היו מאופיינות בהתיישבות של אנשי רוח ובוהמה שהוזמנו על ידי מרסל ינקו, אמן ואדריכל שפעל בשירות המדינה, להקמת כפר אמנים בעין הוד. הכפר, שהוקם ב-1953 על חורבות הכפר הערבי עין חוד, היה לאבן שואבת עבור אותם אמנים. הוא אופיין כאזור ספר, מרוחק מהעין הבוחנת של מוקדי הכוח האמנותיים של אותם ימים בתל אביב, מוקף טבע, דל תשתיות ובתולי בעיניהם, מרובה במבני אבן מקושתים.

בשנים אלו מרבית האמנים היו מחלקים את זמנם בין ביתם בתל אביב או בחיפה, ובין מעונם החדש בכפר שאותו טיפחו ובו יצרו. הם יזמו אירועים ומסיבות לטובת גיוס כספים, אליהם הגיעו כל המי ומי: אנשי בוהמה, פקידים בכירים וגנרלים, סופרים ואמנים.

הפולקלור מתאר שיחות ערות וקולניות על סוגיות באמנות, על מסיבות פרועות ובלתי נשכחות בפורים, על שחרור וחופש מיני ובית לקהילת הלהט"ב, על מוזות ועל גברים שמחפשים מוזות, כפי שכותב הסופר והאמן יוסי וקסמן, תושב עין הוד, ברומן "תולדות האמנות" המגולל את הקמת הכפר: "היינו ארץ מקלט. זה מה שהיינו. מקלט לבוהמיינים, לאמנים אמיתיים ולאמנים מתחזים, מקלט לנשים שלא התחתנו, או שהעדיפו נשים על פני גברים, להיפּים ולהיפּיות, מקלט לטיפוסים אקסצנטריים כמוני שלא התאימו לנוף הכללי, וגם לגברים שעשו אהבה עם גברים אחרים. בתל אביב או בחיפה היינו צריכים להסביר, לתת דין וחשבון, לחטוף על הראש, לגמגם תשובות מתחמקות על שאלות של חטטנים. כאן חיינו רחוק מהעין הציבורית, איך שאומרים".

מה היה בו במרחב של עין חוד-עין הוד שהיה למקום מפלט עבור אותו גרעין אמנים מייסדים? התערוכה תעסוק בשאלה זו בהיבט של תכנון, אינטימיות ופנטזיה, אך תקפל בתוכה גם את ההכרה: מקום מפלט לאחד הוא גורל פליטות לאחר.

ענת רוזנסון בן-חור, יסודות, 2018
דניאלה שריה, "אש, אויר, מים, אדמה", 2022 2023. סטיל מתוך וידאו

"מקום נפלט"
גלריה לאמנות עין הוד

בהשתתפות: יונתן בלום, אלכס בן ארי, נטלי אפריאט, רענן טל, לילך פלד צ'רני, דבורה ספז, אמיר תומשוב, דן לוין, סוף ניקריטין, סלאח אלקרא, נובויה ימגוצ'י, נחמה לבנדל.
אוצרת: צאלה קוטלר הדרי

התערוכה מקום נפלט עוסקת בנקודות העיוורון בעת ניסוח הנרטיב של מציאת מקום מפלט. כמו חוק טבע אקולוגי מקום מפלט של אחד יהיה תמיד גם "מקום נפלט" לאחר – דחיקה טריטוריאלית או תודעתית של בית, משאבים וזיכרון קולקטיבי.

בתערוכה תוצג סדרת צילומים תיעודיים של הצלם יונתן בלום במסגרת תחקיר עיתונאי על פלסטינים חסרי אישורי שהייה ועבודה בישראל ("שוהים בלתי חוקיים" – "שב"חים") הבונים בלילות פחונים מאולתרים בשולי הערים בהן הם עובדים בבנייה – הפרויקט פורסם באתר התחקירים "שומרים" ומוצג לראשונה. זאת, לצד עבודות נוספות העוסקות במחיקת נרטיבים, בנייה, הרס ופירוק.

דברה ספז, גלות, 2023
סאלח אלקרא, עפים ברוח, 2018

"נשאר בעין הוד; מחשבות על אוסף"
אוצרת: צאלה קוטלר הדרי, מחקר: ד"ר שולי לינדר ירקוני
+ אירוע התרמה מיוחד בהשתתפות שלמה ארצי

אוסף האמנות של ארכיון עין הוד נולד כמפעלה של האמנית אורה להב שאלתיאל (2017-1936), ממייסדות עין הוד, שאספה עבודות אמנות של אמני הכפר, לאחר שהלכו לעולמם. שאלתיאל ביקשה לייצר זיכרון ויזואלי לתולדות האמנות של כפר האמנים, במבט קהילתי ומתוך הכרה בחשיבות שימור המורשת.

במשך שנים נשמר האוסף בבית גרטרוד קראוס, ששימש כבית ראשונים, כשהוא תלוי באופן כרונולוגי. אלא שהמבנה סבל מרטיבות ומגבלות חלל עד שהוחלט בשנת 2018 לטפל בעבודות שניזוקו, ולאחסנו עד שיימצא פתרון. מלאכת האיסוף של שאלתיאל פסקה לפני כעשור והאוסף נותר כמות שהוא – נעול ודומם.

במסגרת פרויקט להצלת ושימור האוסף יזמו ועד אגודת אמני עין הוד והגלריה לאמנות בעין הוד, בניהולה של האוצרת צאלה קוטלר הדרי, את העברתו לחלל משופץ ומאובטח במטרה להתקין את כל אמצעי השימור הנדרשים לאמנות, ולהמשיך את דרכה של שאלתיאל.

כיום, האוסף כולל יותר ממאה עבודות, ביניהם של האמנים מרסל ינקו, משה מוקדי, יוחנן סימון, מאיר דהאן, סימה סלונים, בן ציון מגל, אלה רעיוני, גרטרוד קראוס, יהושע גרוסברד ואחרים. השאיפה היא להגדילו בתהליך אוצרותי. בתערוכה "נשאר בעין הוד" יוצג האוסף לקהל, לראשונה, תוך בחינת ההתפתחות האמנותית של כפר האמנים.

במסגרת הפרויקט הוחלט לקיים אירוע התרמה מיוחד שיאפשר את התקנת האמצעים הדרושים לשימור ולשיקום, בהשתתפות תושב עין הוד, שלמה ארצי, שהתנדב לטובת המטרה. האירוע "מאחורי השירים עם שלמה ארצי" יתקיים בשבת, 21.10.23 בשעה 19:00 באמפי עין הוד, ויכלול מפגש מוזיקלי-אינטימי עם ארצי. באירוע יספר ארצי לקהל על מאחורי הקלעים של הקלאסיקות הגדולות שהפכו לעוגנים בפס קול הישראלי.

את השירים יבצעו הסופר-גרופ פּוּמְפִּיָּה! בניהולו המוזיקלי של נדב הולנדר, את הערב ינחה דן חמיצר. כל ההכנסות ממכירת הכרטיסים לאירוע – תרומה להצלת, שימור וטיפוח אוסף האמנות של ארכיון עין הוד. הקהל מוזמן לערב ייחודי בעל משמעות עמוקה לאמנות הישראלית ולשימור מורשת. הקליקו לפרטים על האירוע.

לראשונה - תצוגת אוסף האמנות של ארכיון עין הוד. דימוי: מאיר דהאן
יוחנן סימון, פרט. מתוך תצוגת אוסף האמנות של עין הוד

"תחילתה של הדרך"
מבואת הארכיון וחנות גלריה 

עוד מתחדש בגלריה עין הוד: מבואת הארכיון תוקדש לעבודת הגמר של אדר' אליעזר פרנקל שנעשתה בשנת 1958 ועסקה בתכנון עין הוד. פרנקל הוא ממתכנני שימור יפו העתיקה, העיר העתיקה בירושלים ועוד. בתצוגה יוצגו חומרי ארכיון לצד טקסטים זאת באדיבות ד"ר צבי אלחיני (ארכיון אדריכלות ישראל) ובתמיכתן של מירי פרנקל עשת ותמר שכנר. כמו כן, בחנות גלריה תצוגת העבודות "גינה בעין הוד" של האמנית סימה סלונים, וקיר אמן למאיירת איה גורדון נוי, תושבת עין הוד מחברת ומאיירת ספר הילדים החדש "גמצוץ בגינה".

אדריכל אליעזר פרנקל - תכנון עין הוד, 1958. מבואת ארכיון
סימה סלונים, גינה בעין הוד
איה גורדון נוי, איורים מקוריים מהספר "גמצוץ בגינה"

הניוזלטר של עין הוד

רוצים להישאר מעודכנים?
הרשמו לניוזלטר של עין הוד – מגזין אמנות ותרבות, עדכונים, אירועים מיוחדים והטבות. 
הטבה לנרשמים: גלויה במתנה בחנות גלריה לאמנות עין הוד!

לאון ברונשטיין, פופקורן, 2022